Denné prevádzkové svietenie

 Už ste zničený s prehľadávanie internetu a hladaní pravdy o dennom svietení podla nového zákona ? Ktoré LED svetlá sú schválené a ,ktoré nie ? Čo musí mať svetlo vyrazené na skle ?

-Najdôležitejšia je vyrazená značka RL ,ktorá určuje schvalenie na denné svietenie. Ale nezabúdajte na správnu montáž v predpísaných rozmeroch a ,že Vám nesmú svietit obrysové svetlá !!! Presné vysvetlenie zákona nájdete v tomto článku .............

Jednou z noviniek, ktoré zaviedol zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplneníniektorých zákonov, je možnosť používať na vozidlách tzv. denné prevádzkové svietidlá. Podľa § 32ods. 1 zákona sa nimi dá svietiť namiesto stretávacích svetlometov za nezníženej viditeľnosti, teda spravidla pri povinnom dennom svietení.  

V porovnaní s používaním stretávacích svetlometov na tento účel je výhodou najmä ich nižší príkon a z neho vyplývajúca úspora paliva a menšie množstvo vyprodukovaných výfukových plynov. Denným prevádzkovým svietidlom sa rozumie svietidlo smerujúce dopredu slúžiace na zlepšenie viditeľnosti motorového vozidla za jazdy cez deň. Dennými prevádzkovými svietidlami môžu byť vybavené motorové vozidlá kategórií M a N, nie sú však povinné. Na vozidlách ostatných kategórií nesmú byť použité. 

Denné prevádzkové svietidlá môžu byť doplnené i na tie vozidlá, ktoré nimi neboli pôvodne vybavené.Z platných predpisov pre ich montáž okrem iného vyplýva:

1. Denné prevádzkové svietidlá musia byť na vozidlo montované vo dvojici. Fotometrické vlastnosti oboch svietidiel dvojice musia byť zhodné. Orientované musia byť smerom vpred a svietiť svetlombielej farby. Umiestnené musia byť podľa podmienok uvedených v prílohe č. 1.
2. Svietidlá musia byť namontované tak, aby nimi vyžarované svetlo nepôsobilo rušivo na vodiča buď priamo, alebo nepriamo, prostredníctvom spätných zrkadiel a reflexných plôch na vozidle.
3. Svietidlá musia byť schválené a označené príslušnou schvaľovacou značkou. V blízkosti schvaľovacej značky musia mať označenie „RL“. Príklady označení sú uvedené v prílohe č. 2.
4. Elektrické zapojenie svietidiel musí zabezpečiť:a) automatické zapnutie denných prevádzkových svietidiel, keď je zariadenie na štartovanie,alebo vypínanie motora v polohe umožňujúcej chod motora,b) automatické vypnutie denných prevádzkových svietidiel pri zapnutí predných hmlových,stretávacích alebo diaľkových svetlometov okrem prípadu, keď sa svetlomety rozsvietia nakrátky interval ako svetelné výstražné zariadenie,c) spolu s dennými prevádzkovými svietidlami nesmú svietiť obrysové svietidlá a svietidlá na osvetlenie zadnej tabuľky s evidenčným číslom vozidla. (Požiadavka sa vzťahuje len na vozidlá schválené podľa predpisu EHK č. 48, série zmien 04, účinnej od 7.8.2008, alebo neskoršej.
Skôr schválené vozidlá spravidla túto požiadavku takisto spĺňajú, i keď pre ne nie je záväzná.)Zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v § 21 ods. 2 písm. b) zakazuje v premávke na pozemných komunikáciách ustanovuje prevádzkovať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky, alebo ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom, komponentom alebo samostatnou technickou jednotkou.
Ak sa zistí, že k takejto úprave vozidla prišlo, môže byťprevádzkovateľovi vozidla od obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie uložená pokuta 331,94 eur podľa § 107 ods. 3 zákona a vozidlo v konečnom dôsledku podľa § 24 ods. 3 písm.b) a c) zákona vyradené z premávky na pozemných komunikáciách natrvalo. Tieto ustanovenia sa vzťahujú aj na denné prevádzkové svietidlá. Príloha č.1
 

 

Umiestnenie denných prevádzkových svietidiel Denné prevádzkové svietidlá musia byť umiestnené
na prednej časti vozidla vo výške 250 až 1500mm nad rovinou vozovky. Nesmú byť vzdialené viac ako 400 mm
od bočného vonkajšieho obrysuvozidla. Dvojica svietidiel musí byť umiestnená súmerne oproti strednej pozdĺžnej
rovine vozidla, ichvzájomná vzdialenosť nesmie byť menšia ako 600 mm, prípadne 400 mm, ak je celková šírka
vozidlamenšia ako 1300 mm.Vyššie uvedené dĺžkové údaje sa vzťahujú k okrajovým bodom svietiacej plochy svietidla.
 
Pri údajochminimálnej výšky nad rovinou vozovky je to spodný bod a maximálnej výšky horný bod svietiacejplochy.
Pri údajoch bočnej vzdialenosti sa vzdialenosťou od obrysu vozidla rozumie vzdialenosť bodusvietiacej plochy
, ktorý je najvzdialenejší od strednej pozdĺžnej roviny, a roviny vymedzujúcejnajväčšiu šírku vozidla,
pričom sa neprihliada k prečnievaniu spätných zrkadiel, smerových svietidiel apodobných častí vozidla za túto rovinu.
 
Vzájomnou vzdialenosťou dvojice zariadení sa rozumievzdialenosť dvoch najbližších bodov ich svietiacich plôch.
Údaje o výške umiestnenia sa vzťahujú na nezaťažený stav vozidla, to znamená vozidlo bez vodiča, posádky a nákladu,
avšak s plnou palivovou nádržou, náhradným kolesom a s bežným náradím.